Vándorló ősök
2018. január 07. írta: sorridente

Vándorló ősök

BUÉK minden kedves Olvasómnak! Úgy gondolom, 2018 remek év lesz ahhoz, hogy aki még nem tette volna, elkezdje családfáját megrajzolni, nagyszülein túl őseinek életeseményeit felkutatni. Pszichológiailag bizonyított, hogy minél jobban ismerjük családunk történetét, annál jobban el tudjuk magunkat helyezni a világban, könnyebben birkózunk meg a megpróbáltatásokkal. Hogy lelkesítsem a bizonytalankodókat,  alább megosztok egy egészen friss felfedezést, ami egy többéves, kudarcokkal teli keresést zárt le a közelmúltban.

csapkay_jozsef_jav.jpg

Csapkay József (1877-1939) fényképe. Övé a legkorábbi ismert fényképem erről az ágról.

A Csapkay-ág már jónéhányszor volt témám itt a blogon. Mivel ritka névről van szó, eleinte úgy hittem, könnyű lesz az adatokat összeszedni. Miután megtaláltam a 100-150 évvel ezelőtti ősöket, felfigyeltem arra, milyen sok találatot hoz ki a FamilySearch (Csapkay: 204, Csapkai: 69 tétel). Ezeket - a későbbi könnyebb beazonosíthatóság érdekében - családfákká állítottam össze, remélve, hogy egyszer majd megtalálom mindegyikkel a közös pontot.

Erre valóban sor került több ízben is, azonban van egy szlovákiai, közelebbről Eperjes környéki "csapat", akiket egyelőre nem tudok hova tenni. A legkorábbi egyenes ági ősöm, Csapkay József 1795-ben ugyan a mai Szlovákia területén, Spissky Stiavnik (Csaunik) községben született, azonban őt nem tudom a fenti társasághoz kötni. Ő feleségével, Schmitala Katalinnal Nógrád községben telepedett le, itt születtek gyerekeik, itt haltak meg mind a ketten.

Velük kapcsolatban több kérdés is felmerült a kutatás során. Először is, hogy került József Csaunikból Nógrádba? Azt sikerült kiderítenem, hogy esküvője sem itt, sem ott nem volt, sőt, Schmitala Katalin sem Nógrádban született, bár halotti bejegyzésében ez szerepel.smitala_katalin_hal_masolata_1.jpg

Hogy még cifrább legyen a történet, a FamilySearch segítségével kiderítettem: első gyermekük, Terézia Visegrádon született 1832. július 4-én. Ugyan a nevekben több elírás is megfigyelhető, biztosan róluk van szó, mivel az apa foglalkozása szíjgyártó (ephippiarius), ami a többi, Nógrádban született gyermeknél is olvasható.

csapkay_teresia2.jpg

Visszafelé kb. 10 év házasságait átnéztem, de nem akadtam arra, amit keresek. Honnan hová vándoroltak, hol házasodtak össze, ha nem Csaunik, nem Nógrád és nem Visegrád a helyszín? Itt adtam fel évekkel ezelőtt a keresést.

Ha elég kitartóak vagyunk, munkánk meghozza a gyümölcsét; ez a családfakutatásra is igaz. Nemrégiben újra elővettem a kérdést, eltökélve magam, hogy megtalálom rá a választ. Újra lefuttattam a mormon adatbázisban a keresést, ezúttal azonban a Schmitala-ágra fókuszálva. Fontos, hogy A NEVEKET CSILLAGGAL ELLÁTVA keressétek, esetleg név közben is, mert az átírás korántsem ment zökkenőmentesen. Ez nálam azt eredményezte, hogy SCHMIDTALA, SCHMIDTALLA, SCHMIDTILLA, SCHMIDTIN, SCHMIROLA nevek is ugyanazt a családot takarták, csak éppen a gépelő személy rosszul olvasta ki azokat.

Találtam egy keresztelési bejegyzést: Dömösön jegyezték fel, hogy Bogdányban (Dunabogdány), 1830. június 16-án született egy nevet nem kapott, törvénytelen leány, akinek édesanyja Schmitala Catharina volt. Mivel az általam ismert első gyermek, Terézia 1832-ben, a közeli Visegrádon született, ez a bejegyzés azonnal felkeltette a figyelmemet. Mi van akkor, ha ugyanaz a személy a két Katalin? Közben döbbenten nyugtáztam, hogy újabb két helység került fel a lehetséges esketési helyszínek listájára.

record-image_939j-x9sm-gj.jpg

Mivel a családfakutatásban egyetlen lehetőséget sem vetünk el, elindultam ezen a szálon. Kikerestem Dunabogdány egyházi anyakönyveit, s 1832-től visszafelé elkezdtem végignézni a házassági bejegyzéseket. Nem kellett sokáig kutakodnom. 1830.november 25. mellett ez állt:

csapkay_schmitala_haz2.jpg

A két életkort különösnek találtam. Az már biztos, hogy a fiatal lány, Katalin fél évvel korábban törvénytelen gyermeket szült, az apa ismeretlen maradt. Szerencséjére a harmincéves férfi feleségül vette, így nem maradt szégyenben, s a későbbiek során még nyolc közös gyermekük született, akik közül öt biztosan megérte a felnőttkort.

Adódott a lehetőség: Katalin biztosan itt született. Szerencsémre ez beigazolódott: 1813.január 14-én kereszteltek egy 'Schmidtilla' Catharina nevű leányt, akinek szülei János és Mária, keresztszülei Vörös Mihály és Katalin voltak. Ez utóbbi azért fontos, mert így tudtam eldönteni, kik voltak még a testvérei, az azonos keresztszülők alapján. Egyik testvére, András születéséhez beírták az anya teljes nevét is: Engl Mária. Így hát újabb rejtély oldódott meg a szorgos és állhatatos munkának köszönhetően.

Azt ugyan továbbra sem tudom, Csapkay József hogy került a Felvidékről Dunabogdány környékére, hogyan ismerkedett meg feleségével, s aztán miért költöztek tovább először Visegrádra, majd később Nógrádba. Annyi bizonyos, hogy vagyonuk, szőlőjük  Katalin családjától származott, melyről egy 1851-es nógrádi irat tudósít.

Fontos, hogy sose adjátok fel! Egyszer, az egyre bővülő forrásadatbázisok segítségével talán minden kérdésre választ kaphattok. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://timeless.blog.hu/api/trackback/id/tr4713547723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása